Legetøjs hjerte

Pas på hjertet

Legetøjs hjerte
Photocredit: Jesse Orrico / Unsplash.com

Symptomerne kan både optræde alene og flere ad gangen – og de kan komme og gå. De kan både opstå, når kvinden hviler sig og ved fysisk aktivitet. De kan også komme, når kvinden er psykisk stresset.

Så det kan være svært at opdage symptomer på blodprop.

Kvinder kan få en blodprop i hjertet uden at opleve smerte – i modsætning til hvad mange pårørende og læger tror.

Disse symptomer skal du holde øje med:

    • Ubehag i brystregionen, der opleves som en trykkende eller en strammende fornemmelse

 

    • Åndenød, der kan opstå alene eller sammen med den ubehagelige trykken i brystet

 

    • Hjertebanken

 

    • Svimmelhed, kvalme eller opkastning

 

    • Koldsved

 

    • Smerter eller ubehag i begge arme, mellem skulderbladene, i nakke og kæbe

 

    • Usædvanlig mathedsfølelse

 

    • Søvnforstyrrelser

 

    • Følelse af slaphed, især i armene

 

    • Fordøjelsesproblemer og/eller en smertefuld fornemmelse af luft i maven
Læge

De vigtigste sundhedsværdier

Et tjek er en god hjælp til at finde frem til om ens sundhedstilstand er i orden, eller om man har nogle særlige problemområder. Læs her, hvordan dine sundhedsværdier optimalt bør være, og hvorfor.

Under et sundhedstjek får du målt dit totale kolesterol, HDL-kolesterol, LDL-kolesterol, triglycerid, fasteblodsukker, knoglestyrke, fedtprocent, BMI, taljemål, blodtryk og kondital.

Blodlipiderne (total kolesterol, HDL, LDL og triglycerid) og blodtrykket siger noget om kredsløbets sundhedstilstand og risikoen for at udvikle hjertekarsygdom.

Hjertekarsygdom er den hyppigste dødsårsag blandt kvinder i Danmark. Et dårligt kredsløb virker aldringsfremmende også selvom det ikke fører til sygdom.

Når blodet cirkulerer dårligt, så kommer der mindre næring frem til bl.a. hjernen og huden med nedsat tænkeevne og mere rynket hud til følge.

Det gælder derfor om at holde sit totale kolesterol, LDL-kolesterol, triglycerid-tal og blodtryk nede, og HDL-kolesterol oppe.

 

LÆS OGSÅ: Verdens længste floder

 

  • Fasteblodsukkeret siger noget om blodsukkerreguleringen og risikoen for diabetes. Forhøjet fasteblodsukker er ganske hyppigt og det kan føre til type 2-diabetes. Type 2-diabetes er en alvorlig sygdom i sig selv, men det forhøjede blodsukker øger også risikoen for hjertekarsygdom. Samtidig virker for højt blodsukker nedbrydende på mange celler, hvorved aldringsprocesserne kører hurtigere.

 

  • Knoglestyrken er et mål for risikoen for knogleskørhed. Knogleskørhed påvirker kropsholdningen og øger risikoen for knoglebrud senere i livet. Det kan være godt at vide, om man er i særlig risiko og derfor bør begynde at leve særlig knoglevenligt nu.

 

  • Fedtprocent, BMI og taljemål er forskellige mål for, om man har for meget af det usunde fedt på kroppen. Det er især fedt omkring taljen, der er usundt, bl.a. fordi det giver betændelse, stresshormoner, nedsat insulinfølsomhed, usunde blodlipider, forhøjet blodtryk og meget andet, der øger risikoen for sygdom og tidlig alderdom. Nye anbefalinger, der sigtet mod optimal forebyggelse af kræft, anbefaler, at man sænker sin kropsfedtprocent så meget som mulig også inden for normalområdet. Lav kropsfedtprocent og/eller lav indtagelse af kalorier er noget af det mest effektive til at forlænge levetiden.
Læge
Photocredit: Online Marketing / Unsplash.com
  • Konditallet er et mål for kroppens maksimale iltoptagelseshastighed og udtrykkes som ml ilt pr. kg kropsvægt pr. minut. Et højt kondital er sundt i sig selv og siger samtidig noget om, hvor meget konditionskrævende motion man dyrker. Et højt kondital betyder, at kroppen er god til at få ilt rundt i kroppen, og det er en vigtig forudsætning for at holde sig ung og frisk.

De optimale sundhedsværdier:

Testpersonerne er blevet målt, vejet, scannet og analyseret. For at leve et sundt liv med så få aldersudslag som muligt, skal tallene ramme inde for følgende grænseområder:

Total kolesterol: < 5 mmol/l

HDL-kolesterol: ≥ 1 mmol/l

LDL-kolesterol: < 3 mmol/l

Triglycerid: < 2 mmol/l

Fasteblodsukker: 3-6 mmol/l

Knoglestyrke: T-score over -1 er sundt/normalt (-1 til -2,5 = begyndende knogletab; lavere end -2,5 = knogleskørhed)

Fedtprocent: Mindst 21 og under 33 % (33-38 % = moderat overfed)

Vægt og højde: BMI: Mindst 18,5 og under 25 (25-29,9 = moderat overvægt)

Taljemål: Mindre end 80 cm (80-88 cm = moderat overvægt)

Kondi-tal: Mindst 41 er et godt kondital er for kvinder i denne aldersgruppe

Blodtryk: Højst 140/80 mm Hg i hvile

Blodtryk: Højst 140/80 mm Hg i hvile

Mand som træner

Er der en sammenhæng mellem, hvor meget jeg sveder, og hvor meget jeg forbrænder?

Hvis du er en af dem, som er vant til at sidde på spinningcyklen og hamrer derudaf, er sved nok ikke et ukendt begreb for dig. Spinning er nemlig en af de motionsformer, som er kendetegnet ved, at sveden hagler af dig, mens kalorierne også får én over nakken. Men sved og kalorieforbrænding er ikke nødvendigvis så tæt forbundne, som man skulle tro. Read more

kvinde svævende med paraply

3 øvelser der kan forandre dit liv

Hvad tænker du på, lige inden du falder i søvn? Ligger du og glæder dig til dagen i morgen? Eller har du en insisterende stemme i baghovedet, der minder dig om det, du bruger kræfter på at feje dybt ind under gulvtæppet? Det kan være en følelse af utilfredshed. Eller frustration over ikke at gøre det, der virkelig gør dig harmonisk og glad. Måske skal du slutte fred med en veninde? Eller skifte uddannelse? Du ved det allerbedst selv.

Det gode er, at du faktisk kan være din egen coach. Forestil dig, at du er detektiv og skal finde ud af, hvordan du løser gåden til større livskvalitet. Du skal begynde at mærke, hvilke tegn din krop og dine følelser giver dig og tage dem alvorligt.

Læs videre, og prøv kræfter selv-coaching med tre enkle øvelser.

 

Read more

mand mediterer i bjergene

Hvad er meditation?

Konceptet, begrebet eller praksissen meditation må karakteriseres som en finurlig størrelse, der ikke er sådan lige til at definere. Der er det også svært, at sige hvad meditation helt præcist er. Det skyldes for det første, at meditation ofte bruges i flæng med en række andre begreber som følge af dets ligheder med mindfulness- eller yogaøvelser. For det andet er det hverken en anerkendt videnskab eller for den sags skyld en pseudovidenskab. Meditation kan med andre ord, hverken ses som en erstatning til medicinske præparater, hokuspokus eller som ren placebo. Endeligt er det først i de senere år, at meditation har vundet indpas i den erhvervsmæssige- og akademiske verdens i form af medarbejderudvikling, psykologistudier og neurovidenskab.

Read more