Ligesom enhver anden virksomhed så er restauranter en forretning, der er afhængige af at de kan skabe mere mersalg per kunde. For at øge sandsynligheden for mersalg eller spare på omkostningerne, og derved øge indtjeningen for hver kunde, så har restauranterne en række små tricks, de anvender i forsøget på at skabe bedre forretningsbetingelser for dem selv. Nedenfor har vi oplistet 5 af de typiske (ukendte) tricks, restauranterne bruger, når du spiser ude.
1) Baggrundsmusik
På de fleste restauranter og er der ofte en eller anden form for baggrundsmusik, og ikke nok med at det er med til at skabe stemningen for restauranten, så er det videnskabeligt bevist, at man ser en signifikant stigning i salget på restauranter, der spiller langsom og stille musik. Det er specielt den klassiske musikgenre, som skulle være stærkt medvirkende til at sætte tempoet ned hos gæsterne, og derved skabe et større incitament til, at de køber mere på restauranten.
2) ‘Money makers’ i bokse
Placeringen af forskellige retter på restaurantens menukort har også en signifikant indflydelse på gæstens valg af menu. Ofte fremhæver restauranten den/de retter, hvor deres indtjening er højest per ret, da gæsterne har en tendens til at vælge de retter, der er fremhævede. Derved forsøger restauranten at påvirke gæstens beslutning til at vælge retter med den højeste indtjening.
3) Brød før maden
Et af de mere kendte tricks fra restauranten er at byde gæsterne på gratis brød som en appetizer, inden retterne er blevet serveret. Det gøres af flere årsager. For det første giver brød en god mæthedsfornemmelse, hvilket betyder, at de efterfølgende retter ikke behøver at være lige så store i mængden af mad. For det andet er brød ofte langt billigere på råvarerne end ingredienserne til de almindelige retter, og derved kan man spare en del på at give brød til kunderne og samtidigt skære ned på mængden i de andre retter. Og for det tredje, hvem kan ikke godt lide et perfekt hjemmebagt brød med lidt letsaltet smør på?
4) Skabe en følelse af hjem
Når man vælger at tage på restaurant, så er ønsket ofte at have en hyggelig stund med nogle, man gerne vil bruge tid sammen med. Derfor er det også en af restaurantens fineste opgaver at sørge for, at du føler dig så hjemme som muligt ved at skabe en hyggelig stemning på deres restaurant. Ét af virkemidlerne til denne association, og som ofte også skaber en tiltrækning til at vælge den specifikke ret er ord, der associeres med hjemmets trygge rammer. Derfor bruger restauranterne blandt andet termer som ‘hjemmelavet’ , ‘nybrygget’, ‘hjemmebagt’ og så videre. Samtidigt med at beskrivelser af retter med følgende sætninger ‘Som vor mor lavede den’ eller ‘Efter bedstemors familieopskrift’ skaber en hjemlig identitet, der giver gæsten tryghed til at vælge den pågældende ret.
5) Mersalg via tilbud
Det femte trick restauranterne anvender for at få gæsterne til at købe mere er tilbud som prissætning på en menu. Når først restauranten har fået gæsten ind til at købe én ret, så kan man lige så godt sørge for at skabe mersalg på den enkelte gæst. Det kan bl.a. gøres ved at give tilbud ved køb af flere retter. Ofte vil råvarerne ikke være så dyre, og derved kan man skabe en mindre avance på de næste retter samtidigt med at flere retter betyder mere tid i restauranten og potentielt set mere at drikke, hvilket også er det område hvor restauranterne har den største avance per kunde.