Flyer, brochure eller folder. Hvad skal du vælge?

Brochure, foldere, flyers. Mange kan blive forvirrede, når de skal tage stilling til, om det er en flyer, en brochure eller måske en folder, som der er mest optimal til deres budskab eller tilbud. Måske fordi der er skabt lidt forvirring, i forhold til hvad de forskellige formater rent faktisk er. Vi har samlet lidt information her, som måske kan hjælpe dig med, hvad du skal vælge.

brochure bliver overrakt
Erika Giraud/Unsplash.com

Hvad er en flyer, og hvornår skal sådan en bruges?

En flyer vil ofte gå under navnet “løsblad”, og som det måske ligger lidt i navnet, så er dette “blad” ikke sat fast. Der er altså ikke nogen falset (foldning). Den består af et enkelt stykke papir og kan designes med lige præcis det tryk, du ønsker.

Flyers bruges ofte til uddeling, fordi de er håndterlige og nemme for modtageren at tage med. De bruges også ofte af webshops og butikker, fordi de kan sende en flyer/løsblad med varerne, med et nyt relevant tilbud eller information om en kommende event. Kunden kender dig i forvejen, og er derfor mere modtagelig for dit budskab eller tilbud.

Budskabet på en flyer skal være enkelt og nemt at afkode for modtageren, og kan typisk være info om et forestående arrangement, eller begivenhed. Da man ofte skal bruge et stort antal flyers, kan det betale sig, at kigge flere online trykkerier efter for billig tryk af flyers.

 

Men hvad er så brochurer og foldere?

Det er faktisk lidt en snyder, at vi har anført brochurer og foldere som individuelle formater i overskriften, da disse to til et vist punkt er det samme. For hvis behovet er til mere end en enkelt side, så skal du nemlig have fat i en brochure eller folder, da de to betegnelser egentligt bare er udtryk for en “flyer, der består af flere sider”.

Når man taler om brochurer og foldere så skal man tage stilling til en fals. Falsen beskriver den måde, som brochurerne eller folderen er foldet på. Brochurer og foldere bruges ofte til formidling af information om virksomheder eller deres produkter/services. Det kan også for eksempel være en beskrivelse af attraktioner, begivenheder eller lignende, som kræver lidt mere forklaring eller illustrationer.

Det har en afgørende betydning, uanset om man vælger det ene, andet eller tredje, at man gør sig konkrete overvejelser omkring, hvilken viden man ønsker at berige verdenen med, og om modtageren får lyst til at læse den, og reagere på den.

Det kommer altså an på hvad du skal bruge dit print til, når det skal besluttes, om det er et løsblad, folder eller brochure, du skal vælge.

 

Leave a Reply