Hvad er ventemusik?

Ventemusik er den musik, der bliver afspillet, når kunden venter på betjening. Det er derfor vigtigt, at ventemusikken både er underholdende, for at lette ventetiden for kunden, og at den passer til, hvad din virksomhed ønsker at signalere.

Gør ventetiden kortere

Ventetiden kan hurtig blive lang, hvis man skal igennem til en virksomhed, som har mange kunder i kø gennem telefonen. For at gøre den ventetid kortere kan virksomheden vælge at gøre det mere underholdende at sidde i kø ved telefonen. En velkendt metode er her ventemusik, som giver den ventende kunde mulighed for at lytte til musik, mens der ventes på betjening. Ventemusik kan i høj grad lette ventetiden for kunden, og mange undersøgelser har da også vist, at ventetiden føles kortere for kunder, der har musik i røret i stedet for den traditionelle biplyd.

Ventemusik ved omstilling

Mange af de virksomheder, som besidder et omstillingsanlæg, har mulighed for at have ventemusik, når de skal omstille folk der ringer ind til virksomheden. Du vil altså kunne tilbyde ventemusik, når du viderestiller kunden i telefonsystemet og sætter kunden i kø mellem to afdelinger. Denne funktion er ofte mulig at slå til, hvis du er kunde hos en telefonivirksomhed, som udbyder omstillingsløsninger.

Hvilken musik må du bruge?

Hvis du ønsker at bruge almindelig musik som ventemusik, er det nødvendigt, at du betaler for den musik, du bruger ved at betale KODA-licens. KODA sikrer, at de kunstnere og pladeselskaber, som står bag musik, også bliver betalt for det, når deres musik bliver spillet offentligt. Firmaet er altså med til at sikre musikernes rettigheder, når de har produceret og udgivet deres musik. Ved almindelig musik forstås den musik, du normalt hører i radioen. Du skal altså betale licens for brug af sange fra velkendte musikere.

Ønsker du at slippe for denne afgift, kan du i stedet købe licensfri musik som ventemusik. Her kan du bruge sangene så ofte du vil, når du først har betalt for dem. Du bør dog være opmærksom på, at det ikke muligt at købe sange fra kendte sangere og bands herigennem. Du skal ligeledes være opmærksom på at MOH (music-on-hold) musiksamlinger, ofte vil være af meget lav kvalitet, hvilket blandt andet er grundet den store konkurrence.

Hvad fortæller ventemusikken om dig?

Inden du beslutter dig for, hvilken ventemusik dine kunder skal blive mødt af, når de venter på at få en medarbejder i røret, skal du overveje, hvad din virksomhed symboliserer. Er I en seriøs virksomhed, som skal tages alvorligt, eller er I en hyggelig virksomhed, som er i øjenhøjde med jeres kunder? Det er vigtigt at tage stilling til dette spørgsmål, da den musik du vælger, vil sige meget om virksomheden. Der er eksempelvis forskel på det signal, du sender som virksomhed, når du afspiller henholdsvis Für Elise af Beethoven eller Eye of the Tiger af Survivor.

Undersøgelser har vist, at kunder kan blive mere utålmodige, hvis der bliver spillet dårlig musik af lav kvalitet. Du bør derfor overveje, hvem ventemusikken henvender sig til, og om den vil underholde de kunder, som sidder i kø for at snakke med din virksomhed. Ventemusik skal være relevant og velkommende, hvis det skal have den ønskede effekt.

Skriv et svar